..World of My Own..

"Sesuatu yang dikehendaki ALLAH pasti berlaku dan sesuatu yang tidak dikehendaki ALLAH pasti tidak akan berlaku."

September 24, 2013

Berjaya panjat pokok jering dengan Prusik

Salam,

Prusik bukanlah sejenis makanan seperti kuih talam, lompat tikam mahupun tepung pelita. Prusik juga bukanlah sejenis permainan tradisional yang boleh dimainkan pada waktu lapang seperti galah panjang ataupun congkak hehe. Prusik adalah prusik, bukan sejenis asid bernama prussic.

Prusik sebenarnya adalah sejenis ikatan yang diambil sempena nama orang yang mula - mula memperkenalkan ikatan ini iaitu Karl Prusik.

Apa kaitannya dengan pokok jering?.. hehe.. Actually baru-baru ni sekolah saya telah mengadakan satu perkhemahan unit beruniform di Pusat Kokurikulum Sultan Haji Ahmad Shah, Kuantan (Pusat Ko). Salah satu aktiviti yang dijalankan ialah 'Prusik' iaitu memanjat tali menggunakan Prusik. Orang yang suka mendaki gunung mesti tau pasal prusik kan.

Saya bukanlah pakar memanjat pokok. Tapi 'berkat' ikatan Prusik ni  saya berjaya memanjat pokok jering di Pusat Ko :P .

Jangan tiru aksi ni. Aksi ni diselia oleh pakar ye hehe.

16 comments:

  1. dulu ada sorang kawan camni, dia panjat sejengkal dari pangkal dan kami bergolek-golek dipangkal pokok tu untuk tangkap gambar. Konon-konon dia sedang panjat pokoh yg tinggi laa..heh heh, lawak tul

    ReplyDelete
    Replies
    1. ..yg ni panjat btul2 tau..bkn tipu2..hehe

      Delete
  2. baca tajuk entry terus eiqa tertany2x apa tuu prusik. ehhee
    Ooooo, yg ituuuu..
    sakit oo tangan kalau guna tuu, ahhaa
    eiqa perna jugak buat gituu..eheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. ..tu la, sblm ni xpnh dgr gak prusik tu..

      Delete
  3. Macam menarik, but why pokok jering? Pokoknya tak berbau?

    Nisa'

    ReplyDelete
  4. Akak pandai panjat pokok manggis n rambutan yg rendang je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ..sy reti jgk pnjt pokok..tp xreti nk turun heheh

      Delete
  5. 1st time dengar:)

    singgah sambil klik2 nuff dia:)

    ReplyDelete
  6. ok, 1st time dengar pasal prusik tu...

    ReplyDelete
  7. owh..tak pernah dengar plak nama tu...ni baru first time dengar. tq.

    ReplyDelete
  8. First time dengar Prusik. Tak pernah dgr b4 ni

    ReplyDelete
  9. menarik =) untung la dapat pnjat pokok he3..1st dgr perkataan tu..dlu msa test bomba..pkai tali biasa je

    ReplyDelete
  10. ..sama la..sblm ni mmg xpnh dgr..dpt ilmu baru kan.. :)

    ReplyDelete

♥ Thank you for dropping by..will be 'visiting' you soon ♥

☺ Salam Ukhuwah ☺

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...