..World of My Own..

"Sesuatu yang dikehendaki ALLAH pasti berlaku dan sesuatu yang tidak dikehendaki ALLAH pasti tidak akan berlaku."

September 10, 2013

Jom buat plastisin sendiri

Salam,

Siapa suka main plastisin masa kecik - kecik dulu? Mesti ramai kan yang suka. Saya pun suka. Dulu, masa dapat plastisin, mulalah berimiginasi buat macam-macam bentuk. Tapi rasanya paling kerap bentuk burger hehehe.

Actually, main plastisin ni memang bagus untuk meningkatkan lagi skil motor kanak-kanak. Cuma sekarang ni kita kena berhati-hati pilih plastisin sebab bukannya semua selamat untuk kanak-kanak. Macam-macam bahan kimia yang kita tak tahu mungkin 'menyorok' kat dalam plastisin tu.

So, nak selamat, jom kita buat plastisin sendiri. Saya dapat 'resepi' ni dalam Harian Metro baru-baru ni. Tapi idea asalnya datang dari SINI

http://www.modernparentsmessykids.com/2012/05/play-dough.html


Bahan  :

1 cawan tepung gandum
1 cawan air suam
2 sudu besar garam
2 sudu besar krim tartar
2 sudu besar minyak masak
1 kotak agar-agar Jell-O

Caranya:

1) Campurkan semua bahan dalam periuk.

2) Kacau semuanya sehingga tiada kelihatan gumpalan.

3) Panaskan di atas api sederhana sambil terus mengacau adunan itu.

4) Apabila doh terhasil, alihkan ke atas papan pemotong dan biarkan doh sejuk antara 20 - 30 minit.

5) Canai doh sambil menambah setengah cawan tepung hingga tiada rasa melekit.

6) Bahagikan doh kepada beberapa bahagian kecil dan warnakannya mengikut pilihan.

....dah siap..bolehlah bagi anak-anak main plastisin yang kita buat tadi. Plastisin ni bila dah tak digunakan, bolehlah disimpan di dalam bekas plastik dan di masukkan ke dalam peti sejuk. Bila dioh kita tu dah rasa melekit, adun semula dengan tepung gandum.


~ Selamat Mencuba~

# Jom tidur..pagi nanti nak pi jaga periksa (UPSR)...

20 comments:

  1. bestnye buat sendiri...thanx for share!!hehehe...

    ReplyDelete
  2. ni klau dpt kat budak2 habis ni sepah satu rumah..ehehe :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. ..rsnya bapak bdk pn join skali main plastisin ni hehe..

      Delete
  3. assalamualaikum zira...bestnya dpt main plastisin ni...;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ..jom mama..kita main sama2 hehe..mama blh main ngn awisy..

      Delete
  4. hmm..boleh buat untuk alya ni..tp tepung tartar tu tepung apa eh? hoho..jgn gelak..i mmg xthu ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. ..bkn tepung tartar la..krim tartar..org letak dlm pavlova..tnye chef mst tau..hehe

      Delete
  5. mmg bestlah ni.. dapat kat Adik macam yang dibikinnyer sampai tak tercapai dek akal KA ni hehehe

    ReplyDelete
  6. nice share.. kalau plastisin yg beli tu, belum tntu lagi bahan kimia apa yg diletak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ..betul tu..baik bt sndiri kan..kalau termakan pun tak bahaya..

      Delete
  7. buat sendiri lbh selamat . klu beli tu ada bhn kimianya ... krg sesuai utk budak2 ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ..tu la psl..dh la skrg sume bnde bhya..

      Delete
  8. dulu msa kecik2 suka main..tp xsuka bila tngn rasa melekit2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ..a ah ..mmg suka main platisin ms kck2...

      Delete
  9. waaaa xpernah tahu pun bole buat plastisin sendiri di rumah hehe
    thanks for sharing sis :)

    ReplyDelete
  10. suka juga main masa sekolah dulu.. tak pernah terfikir macam mana nak buat sendiri.. terima kasih di atas perkongsian..

    ReplyDelete

♥ Thank you for dropping by..will be 'visiting' you soon ♥

☺ Salam Ukhuwah ☺

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...