..World of My Own..

"Sesuatu yang dikehendaki ALLAH pasti berlaku dan sesuatu yang tidak dikehendaki ALLAH pasti tidak akan berlaku."

June 12, 2016

Kek Pisang Pemanggang Ajaib

Assalamualaikum..

7 Ramadhan

Hari ni saya nak share resepi kek pisang. Saya bukan pakar buat kek. Sepanjang hidup saya boleh dikira berapa kali saya buat kek hihi. Tapi disebabkan tak nak membazir pisang yang ada, saya pun selongkar cari resepi kek pisang menggunakan pemanggang ajaib. Pemanggang ajaib saya saiz besar macam gambar kat bawah ni.


Gambar dari Google.




Kek Pisang Pemanggang Ajaib.

*2 cawan tepung gandum
*1 sk serbuk penaik
*1 sk soda bikarbonat

Bahan bertanda * diayak bersama

2 biji telur
4 biji pisang emas
< 1 cawan gula
1/2 cawan minyak masak
esen vanila

1)  Blend telur dan gula sampai kembang
2)  Masukkan esen vanila + pisang. Blend.
3)  Tuang dalam bekas. Masukkan tepung. Kacau sebati.
4)  Tuang minyak masak. Kacau lagi sehingga sebati.
5)  Tuang bancuhan dalam pemanggang ajaib. Biarkan terbuka.
     Bakar 10 minit dengan api perlahan.      
     Tutup pemnggang ajaib. Bakar selama 5 minit lagi. Tutup api.
     Biarkan dalam pemanggang ajaib selama 10 minit.
     Kemudian bolehla makan.

Resepi ni bukanlah resepi asal. Saya ubah sesedap rasa. Saya dapat resepi ni dari page fb jual ubat resdung rasanya hihi. Saya up resepi kat sini untuk rujukan saya. Walaupun saya kurangkan sukatan gula, tapi still lagi manis bagi saya. Next time kena kurangkan lagi baru sesuai dengan tekak saya.

Selamat Mencuba. :)



::: Photo Book:::

::: Jom Shopping Barang Baby :::

2 comments:

  1. Wah.. Boleh cuba buat juga ni... Lama dah tak guna pemanggang ajaib tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuba la..sng je..kjp je dh blh mkn kek ni..

      Delete

♥ Thank you for dropping by..will be 'visiting' you soon ♥

☺ Salam Ukhuwah ☺

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...